Block

Veelgestelde vragen

Hier vind je een overzicht aan vragen die we regelmatig krijgen. De vragen zijn onderverdeeld in een aantal categorieën. Klik op de categorie om te bekijken of jouw vraag er tussen staat.

Mocht je hierna nog steeds geen antwoord hebben gevonden op jouw vraag, dan kan je contact opnemen met JOB. Of vind hier jouw school om daar meer informatie te vragen. 

Afbeelding
Afbeelding van jonge scholiere
Block

Functiebeperking of ondersteuningsvraag

Onder een functiebeperking en chronische ziekte verstaan we elke lichamelijke, zintuiglijke of ander functiestoornis die de studievoortgang vertraagt. Dit kunnen visuele, auditieve en motorische handicaps zijn, stoornissen in taal (dyslexie), rekenen (dyscalculie), informatieverwerking (autisme), aandacht (AD(H)D, spraak, uithoudingsvermogen, geheugen/concentratievermogen en orgaanfuncties, maar ook fobieën, depressies, epilepsie, reuma, M.E., chronische RSI en zware migraine (Bron: Ministerie OCW 2010). ECIO concentreert zich op de belemmeringen in het studieproces die veroorzaakt worden door de functiebeperking.

Zoek op de pagina Dit heb ik jouw belemmering en kijk welke tips wij hiervoor geven. Daarnaast kun je op deze website een test doen om uit te vinden uit welke voorzieningen jij mogelijk voordeel kan halen.

Het woord ‘functiebeperking’ is een ander woord voor ‘handicap’. Toch rekenen veel studenten met een beperking zich niet bij deze groep (bijvoorbeeld veel studenten met dyslexie, ADHD of een chronische ziekte). Daarom gebruiken we het neutralere woord ‘functiebeperking’. Dit is niet een medisch geclassificeerde term. Het gaat ECIO namelijk niet zozeer om het juiste woord voor beperking/handicap/stoornis, maar om de belemmeringen die studenten ervaren en hoe deze kunnen worden opgelost. Op deze website vind je verschillende voorbeelden van belemmeringen waar je tegen kan aanlopen op de pagina Dit heb ik. Op de pagina Dit heb ik nodig vind je hulpmiddelen of voorzieningen die jou daar mogelijk bij kunnen helpen. Of doe hier de test!

Het gaat niet om jouw diagnose, label of stigma maar om welke belemmering jij ervaart in het onderwijs. Daarom concentreren wij ons binnen deze website niet alleen op ‘dit heb ik’ maar ook op ‘dit kom ik tegen’ en ‘dit heb ik nodig’. Heb jij het gevoel dat je ergens tegen aanloopt in jouw onderwijs? Kijk dan eens op de pagina dit kom ik tegen. Weet je al waar je mee geholpen zou zijn? Kijk dan op de pagina dit heb ik nodig.

Ook kan je op deze website een test doen om uit te vinden met welke voorzieningen jij misschien geholpen kan worden. Daarnaast kan jouw school zelf je misschien verder helpen. Geef op school aan dat je belemmeringen ervaart en waar je tegen aanloopt. Zij kunnen dan samen met jou kijken welke oplossingen er mogelijk zijn! Vind hier jouw school en ontdek op de website van jouw school waar je terecht kunt voor hulp

Studenten met een ondersteuningsvraag ervaren belemmeringen in hun opleiding en hebben daardoor extra hulp nodig. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een functiebeperking, chronische ziekte of psychische klachten, vanwege zwangerschap en jong ouderschap, vanwege gendertransitie of vanwege bijzondere familieomstandigheden, zoals mantelzorg. Op deze website vind je verschillende voorbeelden van belemmeringen waar je tijdens je opleiding tegen kan aanlopen op de pagina dit kom ik tegen. Op de pagina dit heb ik nodig vind je hulpmiddelen of voorzieningen die jou daar mogelijk bij kunnen helpen. Of doe hier de test!

Rechten en mogelijke aanpassingen

Het recht op aanpassingen is vastgelegd in de Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGB). Deze wet schrijft voor dat de school geen onderscheid mag maken tussen studenten met en zonder functiebeperking bij:

  • de toegang tot het onderwijs
  • het aanbieden van onderwijs
  • het afnemen van toetsen
  • het afsluiten van onderwijs

De wet geeft geen lijst van mogelijke aanpassingen, maar geeft aan dat een student recht heeft op voorzieningen die de student helpen om de studie succesvol te doorlopen. Deze voorzieningen mogen geen onevenredige belasting vormen voor de onderwijsinstelling. Meer informatie over het toelatingsrechtInformatie over aanpassingen tijdens centrale examens mbo

Rechten en mogelijke aanpassingen / wat zijn voorbeelden van aanpassingen: 

Een aanpassing is doeltreffend als deze geschikt en noodzakelijk is om de bedoelde belemmeringen weg te nemen. Een aanpassing is geschikt als deze belemmeringen van welke aard dan ook kan wegnemen en de zelfstandigheid en volwaardige participatie en integratie van iemand met een handicap of chronisch ziekte kan bevorderen. Een aanpassing is noodzakelijk als niet met een andere, mogelijk minder kostbare, voorziening hetzelfde doel kan worden bereikt. Deze voorzieningen mogen geen onevenredige belasting vormen voor de onderwijsinstelling.

Vrijstellingen 

Voor studenten met een beperking wordt de inhoud van de studie niet aangepast. Een student kan dus niet afstuderen als minder vakken zijn gevolgd, niet alle kennis en vaardigheden worden beheerst of studiepunten mist. Wel heeft de student recht op aanpassingen die ervoor zorgen dat de studie studeerbaar wordt voor de student. Het gaat daarbij niet om ‘minder’ maar om ‘anders’. 

Denk aan extra toetstijd, meer begeleiding, een flexibel rooster, een aangepaste toets of gebruik van hulpmiddelen. Dit zijn een aantal voorbeelden. Samen met de student kan worden gekeken naar welke aanpassingen doeltreffend zijn.

Benieuwd naar meer voorbeelden en uitleg over de mogelijke aanpassingen? Ga dan naar de pagina dit heb ik nodig en kijk wat op jou van toepassing is. Of doe hier de test om uit te vinden uit welke voorzieningen jou mogelijk kunnen helpen!

  • De aanpassingen, die de onderwijsinstelling in het onderwijsproces en de examinering doet, zijn reëel. De examinering is representatief voor de situatie in de beroepspraktijk. Aanpassingen moeten ook voor werkgevers reëel zijn.
  • Bij het toekennen van een afwijkende wijze van examinering mogen scholen geen afbreuk doen aan de eisen en inhoud van het kwalificatiedossier. Aanpassingen in examinering hebben alleen betrekking op de wijze van examineren. Ernstige reken- /wiskundeproblemen en dyscalculie vormen hierop een uitzondering.
  • Bij het toekennen van afwijkende wijzen van examinering voor centrale examens moeten scholen de richtlijnen volgen vanuit het College van Toetsen en Examens.
  • Zie ook het Protocol dyslexie mbo voor docenten, zorgcoördinatoren en management in het mbo.

Dat wordt per individu bekeken op jouw school zelf. Meestal verloopt dit via de examencommissie, maar dit is niet altijd nodig. Bijvoorbeeld als je bepaalde aanpassingen al eens eerder toegekend hebt gekregen of als deze aanpassingen zijn gestandaardiseerd. Vraag op jouw school na hoe het bij jou is geregeld!

Financiën

Dit hebben wij speciaal voor jou op een rij gezet op de webpagina 'geld' onder ‘dit heb ik nodig’. Check jouw financiële mogelijkheden!

Wanneer je studievertraging oploopt door je beperking of je moet hierdoor zelfs helemaal stoppen met je studie, dan zijn er vanuit DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) financiële regelingen mogelijk via de Voorziening prestatiebeurs. Dit is een uitzondering op de regels van de prestatiebeurs. Een voorbeeld hiervan is dat je bij DUO verlenging kan aanvragen van je ov-jaarkaart en je basisbeurs. Hiermee ontvang je in het jaar dat jij vertraging oploopt ook nog ondersteuning vanuit DUO. Opgesomd is er het volgende mogelijk vanuit DUO:

  • Verlenging van de prestatiebeurs
  • Verlenging van de diplomatermijn
  • Omzetting van de prestatiebeurs (alleen bij structurele bijzondere omstandigheden)
  • Nieuwe aanspraak op studiefinanciering

Let op! Er zijn verschillende voorwaarden verbonden aan de beschreven financiële regelingen. DUO beoordeelt uiteindelijk of jij voldoet aan deze voorwaarden. Kijk voor alle mogelijkheden en uitleg hierover op de website van DUO of neem contact met hen op via de website van DUO.

Benieuwd welke financiële hulp je mogelijk nog meer kan krijgen? Ga dan naar de pagina geld.

Ben je student en heb je een handicap of chronische ziekte ? En kun je door je beperking niet naast je studie werken? Dan heb je misschien recht op de studietoeslag die je krijgt van de gemeente waar je woont.

De studietoeslag is een financiële voorziening die bedoeld is voor studenten die vanwege hun beperking niet kunnen bijverdienen. Gemeenten keren de studietoeslag uit als je aan de voorwaarden voldoet. Kijk voor meer informatie over de voorwaarden en bedragen op de website van de rijksoverheid.

Lees ook meer informatie hierover op de pagina ‘studietoeslag’.

Benieuwd welke financiële hulp je mogelijk nog meer kan krijgen? Ga dan naar de pagina geld.

Studenten met een Wajong studieregeling (Nieuwe Wajong) kunnen niet ook nog een studietoeslag krijgen. Deze studieregeling wordt namelijk gezien als een voorliggende voorziening. Op grond van artikel 15 lid 1 van de Participatiewet kan iemand geen studietoeslag krijgen als er beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening.

Er zijn fondsen voor mensen met een functiebeperking of een chronische ziekte. Bijvoorbeeld het K.F. Heinfonds: website: www.kfhein.nl en de landelijke stichting voor blinden en slechtzienden: website: www.lsbs.nl. Op internet kun je gericht zoeken naar fondsen voor specifieke handicaps. bijvoorbeeld via de website: https://zorgsubsidiekalender.nl/.

Begeleiding van studenten

Om er achter te komen welke aanpassingen er mogelijk zijn op jouw school, kun je dit het beste navragen bij jouw mentor of studiebegeleider (soms ook tutor, studieadviseur of coach genoemd). Deze persoon kan jou advies geven en weer doorsturen naar belangrijke personen of zorgmogelijkheden binnen of buiten jouw school. Vind hier jouw school of ga naar de pagina begeleiding en advies voor meer informatie.

Vraag op jouw school naar de mogelijkheden. Mogelijk kunnen ze jou doorverwijzen naar zorg buiten de school. Bijvoorbeeld naar de huisarts, maatschappelijk werker of psycholoog.

Extra individuele begeleiding die de opleiding niet kan bieden moet je als student zelf betalen. Beschik je (nog) over een Persoonsgebonden Budget (PGB) dan kan je daarmee soms extra begeleiding zelf bekostigen mits deze niet onderwijsinhoudelijk van aard is. De nadruk moet dan liggen op het aanleren van vaardigheden zoals het plannen en organiseren van de studie en het communiceren met docenten en medestudenten.

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid betekent toegankelijkheid van digitale informatie en diensten. Websites, digitale leeromgevingen en studie-informatiesystemen uit het onderwijs vallen hieronder. Deze zijn digitaal toegankelijk als personen met een functiebeperking ze even effectief kunnen gebruiken als personen zonder functiebeperking. Bij functiebeperkingen gaat het overigens niet alleen om visuele of motorische beperkingen, waardoor het lastig is om een computer te bedienen, maar ook om cognitieve en psychische beperkingen (bijvoorbeeld autisme, ADHD of faalangst) waardoor het lastiger om de inhoud van een website te begrijpen.

Meer informatie over digitale toegankelijkheid en tips om de toegankelijkheid te verbeteren: https://www.ecio.nl/digitale-toegankelijkheid-handreikingen-en-tips/.

Webrichtlijnen zijn een, door de overheid vastgestelde, set van richtlijnen waaraan digitale informatie en diensten moeten voldoen om zichzelf digitaal toegankelijk te mogen noemen. De webrichtlijnen zijn verdeeld in drie niveaus: A, AA en AAA en gebaseerd op de internationale toegankelijkheidsstandaarden van de W3C WCAG-normen. De richtlijnen hebben te maken met de ontwikkeling, het ontwerp, de bouw, de vormgeving, de inhoud en het onderhoud van digitale informatie. Op de website van de overheid (website: digitaleoverheid.nl) vind je meer informatie over de webrichtlijnen en de internationale WCAG-norm.

Block
Staat je vraag er niet bij?
Block